Kleine lettertjes, grote gevolgen?

Wie is er niet bekend met de “kleine lettertjes”. Althans, het begrip dan. We weten namelijk allemaal dat ze er zijn, maar wie van u leest de kleine lettertjes ook echt? Of begrijpt goed wat er staat in vaak (te) juridische taal? Want laten we eerlijk zijn, de meerderheid van u ziet in het huidige digitale tijdperk de kleine lettertjes op het scherm verschijnen, scrolt er snel doorheen, om vervolgens zonder ook maar een letter te hebben gelezen het “vinkje” aan te kruisen en op “akkoord” te klikken. En door naar daar waar het u daadwerkelijk om ging: de aankoop van nieuwe producten, de installatie van software op uw computer, het gebruik van uw telefoon, het afsluiten van een verzekering, etc. Want wie heeft er nou tijd en zin om 20 pagina’s aan algemene voorwaarden door te akkeren als er nog meer te doen is? Precies. Tot zich een probleem voordoet en de algemene voorwaarden niet langer de “kleine lettertjes” zijn maar de “rode draad” met alle – niet verborgen – risico’s die daarbij horen.

Niet alleen consumenten/particulieren accepteren vaak de algemene voorwaarden (te) snel, maar ook bedrijven zijn helaas maar al te vaak niet bekend met de (inhoud van) zowel de eigen algemene voorwaarden als die van de bedrijven waar zij zaken mee doen. In de praktijk zien wij helaas nog al te vaak dat ondernemers “zelf in elkaar geknipt en geplakte” algemene voorwaarden gebruiken die niet aansluiten op de bedrijfsvoering van de betreffende onderneming. Ook bij de toepassing van de algemene voorwaarden gaat het nog steeds (te) vaak fout als gevolg waarvan algemene voorwaarden onbedoeld niet eens op een overeenkomst van toepassing zijn. Deze onwetendheid leidt vaak onnodig tot geschillen en helaas ook vaak tot hoge kosten indien blijkt dat de algemene voorwaarden toch niet nét dat specifieke geval dekken en de onderneming alsnog aansprakelijk blijkt en de schade dient te vergoeden, soms met kostbare juridische procedures tot gevolg.

Better safe than sorry

Wij kunnen het niet vaak genoeg blijven zeggen. Voor zowel consumenten/particulieren als ondernemers geldt: zorg dat u weet waar u akkoord op geeft en wat zowel uw rechten en plichten zijn als die van het bedrijf waar u zaken mee doet. Om maar een voorbeeld te noemen, zo voorkomt u bijvoorbeeld dat u niet verzekerd bent voor iets waarvan u dacht dat u daarvoor wel verzekerd was. Mocht er iets onduidelijk zijn, wees dan niet bang om vragen te stellen. Wees u er met name van bewust dat de algemene voorwaarden vooral zijn geschreven om de rechten, plichten en belangen van de gebruiker veilig te stellen. Als de algemene voorwaarden goed zijn opgesteld uiteraard.

Vergewis u er ook als consument/particulier van of de algemene voorwaarden op juiste wijze zijn toegepast en dus wel of niet van toepassing zijn op een overeenkomst. Dat wil zeggen dat de algemene voorwaarden – in beginsel – voor of bij het sluiten van de overeenkomst van toepassing dienen te worden verklaard en aan u ter hand dienen te worden gesteld. Daar gaat het namelijk nogal eens mis.

Zorg dat u als ondernemer weet dat uw algemene voorwaarden goed zijn afgestemd op uw onderneming en werken in de praktijk, zodat u daarop ook daadwerkelijk kunt vertrouwen. Daarnaast is een juiste toepassing van de algemene voorwaarden het sleutelwoord om uw belangen zo goed als mogelijk te beschermen.

Legal check-up

Mocht u vragen hebben over algemene voorwaarden of mocht u als ondernemer twijfels hebben over de inhoud van uw algemene voorwaarden en de juiste toepassing daarvan, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met u mee en voor ondernemers verzorgen wij graag een “legal check-up” ter zake van de gehanteerde of te hanteren algemene voorwaarden zodat deze goed aansluiten bij uw bedrijfsvoering. U bent bij ons altijd welkom voor een prettig gesprek. DAG!

Dominique Feikes